Rychlé tipy

Online výuka: Bezpečnostní příručka pro učitele

ochrana online komunikace Učitelé
Bezpečnostní příručka pro učitele
Monika Sekal
Monika Sekal 3. 11. 2020
6 min. čtení
Online výuka by měla být zábavná, ale také bezpečná

Nikdo z nás nečekal, že online online výuka potrvá tak dlouho a jak důležité bude znát základní bezpečnostní opatření, aby byly hodiny pro žáky skutečně bezpečné. Vzhledem k množícím se útokům na online třídy už ale i Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost vydal sérii doporučení k zajištění bezpečnosti videokonferencí. Ministerstvo školství už problém také zaznamenalo: 

„Jednání narušitelů vyučovacích hodin považujeme za velice nezodpovědné a znevažující nejen práci učitelů, ale také samotných žáků. Důrazně na ně apelujeme, aby se takového jednání, a to zejména v současné nelehké době, zdrželi. Doporučili jsme školám, aby poučily žáky a studenty o tom, že nemají poskytovat své přihlašovací údaje třetím stranám,“ podotkla mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová pro web Novinky.cz.

Kvůli narůstajícím útokům na školy by pro vás zabezpečení distanční výuky mělo být prioritou. Citlivé údaje o vašich žácích by se za žádných okolností neměly dostat do nepovolaných rukou. Jak tedy skutečně zabezpečit vaši online třídu? 

Dle našeho výzkumu* podle rodičů učitelé na bezpečnost příliš nehledí. Změňte to 

  • Zašifrujte dokumenty, které obsahují osobní údaje dětí a vyhodnocení sdílejte soukromě.

  • Samotný e-mail pro komunikaci s žáky často nestačí. Pro komunikaci byste ale měli používat bezpečné nástroje, které používají koncové šifrování. Využívají jej například komunikační aplikace WhatsApp, Viber, Telegram nebo Signal.

💡 Co je koncové šifrování?

Koncové nebo také end-to-end šifrování znamená, že zprávu vidí pouze účastníci konverzace, tedy její odesílatel a příjemce. Pouze příjemce vámi odeslané zprávu má správný klíč k tomu, jak zprávu dešifrovat. Přístup k vašim zprávám je tak pro kyberzločince nebo jiné nepovolané oči znemožněn. Ani vývojáři samotné aplikace se na zprávu nemohou podívat. 

  • Věnujte čas vysvětlení bezpečnosti na internetu dětem. Projděte s nimi náš interaktivní kurz, kde se zábavnou formou naučí vše o bezpečnosti a soukromí na internetu. 

  • Na internetu se množí případy, kdy žáci sdílí ID a hesla k online třídám s kamarády či neznámými lidmi, kteří poté hodinu nabourají a učitele zesměšňují. Raději proto v platformách jako je Zoom vždy vytvořte čekací místnost, tzv. „Waiting Room”. Když se žák k vaší hodině přihlásí, přijde do čekací místnosti. Z ní jej pak musíte přijmout manuálně do hodiny. Díky tomu nikdo neznámý hodinu nenaruší. 

💡 Jak v Zoomu vytvořit čekárnu, „Waiting Room”? 

  1. Přihlaste se do svého Zoom účtu na webu (ne v samotné aplikaci). 

  2. Ve vašem účtu klikněte na „Meetings” v menu v levé části obrazovky. 

  3. Vyberte možnost „Personal Meeting Room” v horní části obrazovky.

  4. V dolní části zvolte „Edit this Meeting”.

  5. „Meeting Options” → „Enable Waiting Room”.

  6. Uložte.

  • Pokud už aplikaci Zoom nevěříte, vyzkoušejte robustnější systémy, ke kterým má každý žák svůj speciální e-mailový přístup a musí se do tříd přihlásit pomocí kódu (například MS Teams, Google Classroom). 

  • Nesdílejte veřejně nic, co by mohlo vést k jednoznačné identifikaci dětí. Asi nejčastějším případem je sdílení snímků obrazovky z online výuky, kde jsou vidět jednotliví žáci i se svými jmény. 

  • Naučte děti rozpoznávat falešné zprávy a informace. Základem je vždy ověřovat zdroje, nad vším se kriticky zamyslet a nesdílet bezhlavě senzační zprávy ze sociálních sítí. Další tipy, jak hoaxy a dezinformace rozeznat, najdete na našem blogu

💡 Jak si rozostřit pozadí/nastavit virtuální pozadí v Microsoft Teams? 

S online výukou nemusíte ztratit veškeré soukromí. Pokud nechcete, aby děti viděly, jak vypadá váš obývací pokoj nebo pracovna, rozostřete své pozadí nebo si nastavte virtuální naklíčované  pozadí – od neutrální prázdné místnosti po scenérie lesa nebo moře.  

Rozostření: 

  1. Při videohovoru klikněte v dolní liště na možnost tří teček. 

  2. Vyberte možnost „Rozostřit pozadí”. 

Virtuální pozadí:

  1. Microsoft Teams sám nabízí několik předdefinovaných obrázků. 

  2. Při připojování k hovoru jednoduše vedle ikony kamery klikněte na ikonu pozadí. 

  3. Objeví se nabídka několika obrázků, ze kterých si můžete své pozadí vybrat. 

💡 Jak si nastavit virtuální pozadí v Zoomu? 

  1. Při hovoru na dolní liště možností vyberte malou šipku u možnosti „Stop video”.

  2. Objeví se možnost „Choose Virtual Background…”.

  3. Vyberte si z předpřipravených obrázků a animací nebo přidejte vlastní pozadí

 

Bezpečnost není všechno. Jak dělat hodiny pro žáky (i vás) zábavnější? 

Zhruba polovina učitelů se pokusila o interaktivnější výuku. Zbytek zůstal u e-mailu, a to je škoda.

Nepropásněte šanci žáky nadchnout pro online výuku. Sedět u hodiny bez jakékoli formy interakce je složité i pro dospělého člověka, natož pro dítě. Dle odborníků se 10letí žáci zvládnou soustředit 20-30 minut a 12letí žáci vydrží soustředěně poslouchat zhruba na 24-36 minut. Hodinu proto prokládejte hrami a kvízy, které nejen znovu zachytí pozornost dětí, ale také zlepší zážitek z online hodin. 

  • Skvělým pomocníkem v hodinách je nástroj Kahoot!, který vytvoří interaktivní a zábavné testy a kvízy na procvičení. 

  • Hra pět prstů. Hra se hraje jednoduše, každý žák na kameru ukáže pět prstů a postupně se všichni střídají ve vymýšlení neobvyklých zážitků, které v poslední době zažili. Například „v poslední době jste adoptovali psa, abyste mohli chodit víc ven”, „umíte pozdravit ve více než čtyřech jazycích” nebo „nově jste se naučili šifrovat vaše soubory”. Kdo dá všech pět prstů dolů první, vyhrává. 

  • Virtuální úklid je jednoduchá hra, která je s velkou pravděpodobností potřeba u každého žáka (a zvýší jeho produktivitu). Děti si pořídí screenshot své plochy a poté ji „uklidí” – staré soubory přesunou do koše, vytvoří potřebné složky pro školu a volnočasové aktivity. Na konci ukáží svou uklizenou plochu a obrázek, jak vypadala předtím. Přidat k tomu můžete i hru o nejzajímavější nebo nejvtipnější pozadí. 

  • Bingo o online výuce. Určitě to také znáte: „Už mě slyšíte?”, „Nevidíme vás”, „Ne, nesdílíte prezentaci”. Proč z toho neudělat součást hodiny a trochu se s dětmi nepobavit? Každý žák si může naše bingo vytisknout a o hodině jej můžete spolu hrát. 

Metodologie výzkumu: Průzkum Avastu z června 2020 vždy na vzorku 500 respondentů z každé zkoumané země (Česká republika, Slovensko, Německo, Francie, Velká Británie, USA, Austrálie, Brazílie, Argentina, Mexiko, Rusko a Japonsko).

Zdroj fotky: Getty Images